WeldcutAB

2023-03-08
Weldcut AB i Degerfors tar steget in i panelbockningstekniken och investerar i en Salvagnini P2Lean 2120.

Värnamo, Mars 2023

Företaget som är underleverantör grundades 1983 i Karlskoga under namnet KP Produkter och blev Weldcut 2007. En andra fabrik startades i Degerfors 2015 för att vara nära en stor kund. Sedan förra våras har Weldcut koncentrerat hela sin produktion till Degerfors. Fram till nu har merparten av produktionen varit laserskuret, stansat, kantpressat, svetsning och montering.

Fredrik säger att vi har sett en ökad förfrågan på panelbocknings detaljer över tiden och med företagets mål att höja automationsnivå samt ständigt förbättra ergonomi och trivsel i arbetsmiljön, att denna investering passar bra i tiden. Sen att det inte finns någon underleverantör med panelbock i närområdet gör inte saken sämre. Vi har tittat under flera år på panelbockningsmaskiner och efter ett studiebesök hos Salvagnini i Österrike 2019 så blev vi mer övertygade om att även vi kommer att kunna utnyttja maskinens unika egenskaper.

Maskinen tar bara en yta av ca 20 m² som inte är mycket mer an en kantpress med verktygsskåp, men produktiviteten är ca 2–5 gånger större med högre repetitions noggrannhet än en kantpress. Man kan även utrusta maskinen med robotiserad automation i efterhand. Maskinen är bla utrustad med patenterade CLA-SIM (automatisk verktygsinställning för flikar och bruten bocklinje), DPM (smala detaljer alternativt stora hål i panelen) mm.

Nedan länkar från youtube.

Salvagnini tackar Fredrik, Henrik & Joel för visat förtroende och välkomnar Weldcut AB i panelbocksfamiljen och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete med utveckling av den framtida plåtproduktionen.

Maskinen installerades under hösten 2022.

Weldcut AB

Kranvägen 6