CEPA Steeltech AB

2023-04-27
Cepa Steeltech AB investerar i en helautomatisk Panelbock från Salvagnini

Värnamo, April 2023

CEPA Steeltech AB är en underleverantör till verkstadsindustrin och ingår i Stockforsa Invest AB, med drygt 85 anställda verksamma på 21 000 m2 produktionsyta beläget i Höör, Sverige. Företagen är certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001.

Bland våra större kunder finns Alfa Laval, ABB, Muuto , Schneider Electric , mfl .

CEPA lägger stort fokus på specialkompetens inom områdena laserskärning/svetsning, stansning och djupdragning. Tillverkning av plåtkomponenter sker till verkstadsindustri med svensk anknytning. Genom modern teknik, komplett tillverkningsprocess, en flexibel och effektiv organisation, ska vi tillfredsställa kundens behov och förväntningar.

Anläggning som CEPA nu investerar i är en P4lean 2520 fullt utrustad med helautomatisk robothantering för både in- och utmatning samt stapling av bockade ämnen.

Guido Salvagnini utvecklade den 1: a panelbocken redan 1977.

Nu 46 år senare ser vi det absolut senaste inom panelbockning i P4lean 2520 som är fullt utrustad med den senaste tekniken som patenterade CLA-SIM , helautomatiska flikverktyg för bockning av bruten bocklinje.

Option Cut, en helintegrerad industriell gradsax som möjliggör bockning och klippning av mycket smala ämnen. P-verktyg för bockning av mycket komplicerade bockningar mm.

Automation och flexibilitet är nyckelordet i investeringen där CEPA´s produktion varierar  från lågserieproduktion till större serier. Med MCU plockrobot kan vi hantera flera olika ämnen parallellt från olika plockbord som kan laddas utan att stoppa produktionen. Staplingsroboten SAR med ett helautomatiskt gripdon som ställer om sig själv beroende på vilken detalj som kommer kan cellen producera långa perioder obemannat. Allt under full kontroll med Salvagnini LINKS.

P4lean 2520 har inga ställtider utan all verktygsuppsättning sker i ”masked time” dvs under tiden då nästa ämne laddas in.

Anläggning kommer att installeras under hösten 2023.

Salvagnini Scandinavia tackar CEPA Steeltechs ledning med VD Mickael Håkansson i spetsen för fortsatt visat förtroende och långvarigt samarbete.

CEPA Steeltech AB

Ringsjövägen 22