Tranås Rostfria AB

2022-08-12
Tranås Rostfria AB gör den största satsningen i företagets historia och investerar i Salvagnini Panelbock P4lean 2120.

Värnamo, Augusti 2022

Tranås Rostfria AB är en svenskägd ISO- och miljöcertifierad legotillverkare inom stål- och plåtbearbetning: stansning, laserbearbetning, svetsning, bockning, pressning och pulverlackering, av enskilda plåt- och rördetaljer, sammanfogade komponenter eller färdiga produkter. Vi levererar bland annat till offentlig miljö, nyckelskåpshantering, solcellsparker, ventilation, kontorsinredning, värmepumpar och nedkastluckor klassade EI60.

För industriföretag som söker en leverantör bland mekaniska verkstäder erbjuder vi allt från den enklaste detaljen till hela konceptet. Våra ledstjärnor är kvalitet, flexibilitet och kundservice. Detta tillsammans med hög leveransprecision och attraktiva priser skapar ett stort kundvärde.

Tranås Rostfria är ett systerföretag till TR Equipment AB och ingår i Midaq AB koncernen med säte i Jönköping.

Nu tar vi steget in i panelbockningstekniken och valet föll på marknadsledande Salvagnini som utvecklade den 1:a panelbocken 1977.

Med den här investeringen flerdubblas vår bocknings kapacitet, en P4Lean motsvarar 4-5 kantpressars kapacitet. Då anläggning är helautomatisk med inmatningsenheten MCU och efterföljande staplingsrobot SAR gör att hela anläggningen kan producera obemannat. P4Lean 2120 är fullt utrustad med den senaste tekniken som CLA-SIM , helautomatiska flikverktyg som används för komplicerade bockning med brutna bocklinjer.

Maskinen är vidare utrustad med  Salvagnini patenterade industriell ”Cut Option” i en integrerad klipputrustning som gör att mycket små och smala detaljer kan produceras mycket effektivt. Programmering sker med Salvagninis egenutvecklade mjukvara STREAM.

Inga ställtider förekommer i anläggningen, MCU är helautomatiskt styrd med både sugkoppar kombinerat med magneter. P4Lean ställer om sig i maskerad tid samt patenterade CLA-SIM gör att inga stopp behövs för att rigga om verktyg. Efterföljande staplingsrobot SAR är utrustad med ett helintegrerat system som automatisk ställer in sig för varje detalj.

Hela anläggningen är dessutom förberedd för en möjlighet att arbeta i en produktionslinje som kan bestå av en S4+P4.

Salvagnini tackar Tranås Rostfria för förtroendet och välkomnar er in i panelbocksfamiljen.

Tranås Rostfria AB

Rundelgatan 2