M Johansson & Söner AB

2020-01-14
M Johansson & Söner AB utökar sin kapacitet med hjälp av investering i Salvagninis P2Lean 2120, som har blivit den klara favoriten bland underleverantörer.

Värnamo, januari 2020

Alexander är fjärde generationen i företaget sedan han tog över som ägare efter pappa Thomas för två år sedan. Fortfarande bearbetas och förädlas metallduk till viss del, något som finns kvar som arvet efter farfars far, Malcolm Johansson. Men idag ligger fokus på plåt. – I våra stans- och kombimaskiner kan vi både forma, försänka, gänga, stansa och laserskära på en och samma gång. Och vi bearbetar allt ifrån stål och galvade material, men även rostfritt koppar, mässing och plast, säger Alexander.

Nu tar vi nästa steg in i panelbockningstekniken och självklara valet av Salvagnini som leverantör med över 40 års erfarenhet där den 1:a panelbocksmaskinen visades redan 1977. Valet föll på P2Lean 2120 detta efter en omfattande genomgång av artiklar med testbockning i Salvagninis nyligen tillbyggda showroom i Värnamo.

Vi som många andra går i taket gällande bockning och då hjälper det föga med ytterligare en kantpress till.

Flera artiklar vi tittat på i studien och våra tester vi gjort tillsammans har en cykeltid på 2-3min i en traditionell kantpress har nu en cykeltid på under 30 sekunder i P2Lean. Lägger man dessutom ställtid på några minuter för kantpressens del, blir det klart då P2Lean inte har någon ställtid alls, endast nån sekund. En avgörande faktor är också den lilla golvyta P2Lean tar i anspråk, vilket gör den lättplacerad i produktionen.

P2Lean är fullt utrustad med Salvagninis patenterade MAC 2.0, CLA-SIM vilket gör den till 100% helautomatisk och inte behövs ställas manuellt, detta ett måste för att klara av att producera ner till enstycksproduktion. Maskinen är även utrustad med P-verktyg för bockning smala detaljer. Allt för att klara av den bredd av produkter som en underleverantör har i sin produktion.

Maskinen kommer att levereras under våren 2020

Salvagnini tackar förtroendet och välkomnar ytterligare en underleverantör in i panelbocksfamiljen.

M Johansson & Söner AB

Hemvärnsvägen 8