KONGAMEK AB

2022-01-10
Kongamek AB med den nya generationen Johanna och Jonathan Haglund i spetsen , gör den största satsningen i företagets historia och investerar i Salvagninis S4+P4 linje.

Värnamo, Januari 2022

Kongamek är ett familjeägt företag som grundades 1987 av Stig Haglund och hans son Paul. Bolaget hade sin grund i en mekanisk verkstad belägen i Konga, mitt i den småländska skogen. Idag, en generation senare, drivs verksamheten av Pauls barn, Jonathan och Johanna.

Sedan starten har vi gått från att vara en liten mekanisk verkstad till att idag vara en av Skandinaviens marknadsledande aktörer inom materialhanteringsprodukter, med Europas bredaste sortiment.

Nu i dagarna är det full fart i Konga med grävning och gjutning av fundament till den nya Salvagnini S4.30Xe och P4lean 2120 som anländer inom några veckor.

Kongamek gör i och med investeringen den största enskilda satsningen i företagets historia där den här investeringen inte bara är en ny maskin utan ett helt system. För att göra nått som gör skillnad räcker det inte med att utöka med en kantpress eller ytterligare en fristående stansmaskin. Utan då satsar Kongamek på Salvagninis beprövade S4+P4 linje som mångdubblar kapaciteten, detta tillsammans med Salvagninis egenutvecklade mjukvara STREAM och OPS och övervakning med hjälp av LINKS.

Maskinkonfigurationen som Kongamek och Salvagnini gemensamt arbetat fram har gjorts efter ett mycket omfattande förstudie arbete med flertal olika layout lösningar så kom vi gemensamt fram till att bygga en linje i 90 graders vinkel, vilket var det bästa för att kunna utnyttja en redan befintlig lageryta och undvika att leda om ån.

Både S4Xe.30 och P4Lean 2120 är i princip fullutrustade med all den senaste tekniken med MD-lagertorn, CLA-SIM, Option Cut helautomatisk stapling MCU. Allt uppkopplat direkt till Kongameks MRP system med Salvagninis OPS.

Nyckeln är ett system med flexibilitet och kapacitet där all produktion ska kunna produceras direkt mot order utan att behöva mellanlagra något material, undvika buffertkörningar och stora serier. Ställtider existerar inte i en S4-P4 linje. MD-lager som ger friheten att producera i olika material parallellt,  S4.30Xe med sitt unika multipresshuvud och vinkelsax är samtliga stansar alltid stansförberedda, alla ställ i P4lean 2120 sker i ”masked time” dvs under tiden nästa plåt laddas in och ut.

Hela anläggningen installeras nu under första kvartalet 2022.

Salvagnini Scandinavia tackar Kongamek AB för förtroendet och ser fram emot ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

Kongamek AB

Dång 2