Itab Shop Products AB

2020-09-09
Itab Shop Products AB i Jönköping stärker sin panelbockningskapacitet och har installerat och produktions startat en P4L-3220 panelbock från Salvagnini Scandinavia AB. Systemet togs i drift under maj månad.

Värnamo, juni 2020

ITAB Shop Products AB utvecklar och producerar kassadiskar, självutcheckningssystem och entrésystem för dagligvaruhandeln. Inom koncernen hjälper de kunder att förverkliga sin konsumentupplevelse med kunskap, lösningar och ett ekosystem av partners. Erbjudandet inkluderar designrådgivning, kundanpassad butiksinredning, kassadiskar, kundflödeslösningar, professionella belysningssystem och digitalt interaktiva lösningar för den fysiska butiken.

Produktionschef Peter Klint berättar:

- Vi har under flera år behövt stärka vår panelbockningskapacitet. Kriterier för maskininvesteringar för oss omfattar bland annat; funktionalitet kopplat till våra behov, tekniska egenskaper samt tillförlitlighet för såväl maskin- som eftermarknad och service. Valet föll på Salvagninis P4L med den valda utrustningen som stämmer väl in i vårt sätt att producera med små serier eller enstycksproduktion.
Vi har sedan tidigare producerat i en fullautomatisk fiberlaser från Salvagnini (2013) så vi är väl förtrogna med Salvagnini och dess maskinmodeller, samt organisation.

P4L-3220 maskinen som man investerat i är ett välbeprövat koncept i Salvagnini´s program av panelbockningsmaskiner, som har sitt ursprung i vår första P4 som tillverkades 1977, informerar Pelle Wallin, säljare på Salvagnini Scandinavia AB.

P4L-3220, L står för Lean och är ett koncept som togs i drift första gången 2014. 32 är lika med en bocklängd på 3,2 m. Maskinen har automatisk inställning av verktygstillhållaren ABA (Automatic Blankholder Adjustment) i 5 mm steg, som gör det möjligt att köra kit-produktion eller enstyckstillverkning med verktygsinställning mellan panelerna utan cykeltidstidsförlust. Den är även utrustad med flikverktyg som efter programmet ställer in sig helt automatiskt, vilka kallas för CLA SIM,för bockningar av bruten bocklinje för att t.ex. göra punktsvetsflikar. Detta innebär att det finna inga manuella ställoperationer som operatören behöver göra för att snabbt växla mellan olika produkter som har bruten bocklinje. Som alla våra panelbockningsmaskiner, har den även automatisk vinkelkompensering, MAC 2.0, som justerar bockvinkeln automatiskt vid material variation, samt hybridbockteknik utan någon hydraulisk oljetank med en total elförbrukning på c:a 9kW i genomsnitt.

Maskinen är förberedd för en eventuell framtida linje inkoppling av antingen en stans, kombi eller lasermaskin.

Off-line programmeringen kommer att göras i Salvagnini nya programmeringssvit, ”STREAM”, 3D delen kan integreras med Solid Works.

ITAB SHOP PRODUCTS AB

Peter Klint