EBV PLÅT AB

2022-05-05
Nya ägarna Stefan & Pia till EBV Plåt AB i Emmaboda tar steget in i panelbockningen.

Värnamo, Maj 2022

EBV Plåt AB startade 1948 och är en komplett partner inom legoproduktion av komplexa plåtdetaljer. Idag är vi en väletablerad legotillverkare som konkurrenskraftigt och långsiktigt tillgodoser våra kunders behov.

Verksamheten som ligger i Emmaboda förvärvades 2021 av Pia Gustavsson och Stefan Elmstrand. I den moderna produktionslinan utför vi bland annat laserskärning, stansning, kantpressning, svetsning, montering och ombesörjer yt-/efterbearbetning. Vårt mål är att alltid leverera de bästa detaljerna inom satta tidsramar och vi ser investeringen som en del i att nå detta mål.

Vi brinner för långa relationer.

Vi arbetar med att ständigt förbättra och optimera vår kapacitet, vår organisation och våra kundkontakter. På så sätt säkerställer vi leveranssäkerhet, kvalitet och tillströmning av återkommande uppdrag.

Nu tar vi steget in i panelbockningstekniken och där valet föll på marknadsledande Salvagnini och underleverantörsfavoriten P2Lean 2120.

P2Lean 2120 som i grunden är samma maskin som P4Lean där Guido Salvagnini uppfann  panelbockningstekniken redan 1977, med tiden har P2Lean blivit till en fullutrustad panelbock precis som P4Lean.

Maskinen som levereras i höst till EBV Plåt AB kommer vara den 1:a P2Lean 2120 i Sverige med patenterade ”Option Cut” som tidigare endast fanns till P4Lean. Option Cut är en industriell gradsax som gör det möjligt att bocka och klippa mycket smala detaljer ner till 5x plåttjockleken.

Maskinen till EBV Plåt fullt utrustad med patenterade CLA-SIM, RSU, DPM mm. I senare steg kan även P2Lean utrustas med robotisering med Salvagninis helintegrerade P-Robot, denna robotisering kan göras på baksidan av maskinen så vi fortfarande har full frihet att producera med manuell hantering.

Att P2Lean blivit så uppskattad av underleverantörerna är framför allt den kompakta layouten på 5x4,5m där den i praktiken tar samma golvyta som en standard kantpress men med en 4-5 x ggr ökad produktionskapacitet.

Salvagnini Scandinavia tackar Stefan & Pia för visat förtroende och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete.

EBV Plåt AB

Utvägen 6B