DALFORM AB

2020-06-04
Dalform AB i Säter tar steget in i panelbockningstekniken och investerar i Salvagnini P2Lean 2120.

Värnamo, juni 2020

I Säter har Dalform tillverkat förvaringsskåp och annan offentlig inredning sedan 2008. Nu görs en satsning i maskinparken och man tar nästa steg i uppgraderingen av den legoproduktion som under åren växt fram i verksamheten.

Stadigt ökad efterfrågan

Dalform har haft en jämn, stabil tillväxt och cirka 40 personer arbetar idag vid fabriken med design, konstruktion, försäljning och tillverkning. Merparten av Dalforms egna produkter levereras i dagsläget till kunder i Sverige. Man har under året inlett en verksamhet med egen marknadspersonal i Norge och redan under första halvåret har man kommit igång bra med flera stora leveranser. Även i övriga Norden har efterfrågan stadigt ökat under senare år.

Dalform - Stort engagemang, gedigen kunskap, modern maskinpark, lång erfarenhet och flexibel organisation är några av ingredienserna i vår service.
Att ta ansvar för det vi gör – och lova det vi kan hålla – är A och O för oss.
Sida vid sida med produktionen av produkterna inom egna varumärket utför vi en stor del legouppdrag inom tunnplåt, rörbearbetning, pulverlackering, montage, projektledning mm. Vi hjälper er hela resan från idé-/konstruktionsstadiet till färdig produkt om så önskas.

Vi levererar en hög och jämn kvalitet över hela linjen, tillverkningen sker enligt lean-principerna i egna produktionslokaler med modern maskinpark och vi vistas i en trivsam och bra arbetsmiljö.
Hållbarhet står i fokus på Dalform och för oss är det viktigt med socialt ansvarstagande, låg miljöpåverkan och att vi genom ständiga förbättringar tar nya steg för en hållbar framtid.

Ägarna Tony Bergh och Anders Proos berättar att nu tar vi steget in i panelbockningstekniken och det självklara valet är Salvagnini som är marknadsledande där den 1:a panelbocken visades redan 1977.

Efter en mycket omfattande genomgång av mjukvaran STREAM med testbockning i både Värnamo och i Österrike har vi tillsammans med Salvagninis panelbocksexperter kommit fram till att P2Lean 2120 utrustad med bland annat patenterade CLA-SIM är den optimala maskinen för Dalform. Nu kan vi hantera så väl enstycks produktion och större serie med avancerad bockning utan någon ställtid och utan behov av inköp av specialverktyg till kantpressarna.

Salvagnini är mycket stolta över att få förtroendet till den här maskininstallationen till ett bolag som satsar på den Svenska produktionen med en premiumprodukt.

DALFORM AB

Kungsbägen 22