BK PRODUKTER AB

2022-04-21
BK Produkter i Alvesta investerar i fullt automatiserad fiberlasersystem från Salvagnini.

Värnamo, April 2022

BK Produkter startades 1985 av Börje Klasson, tillsammans med sonen Fredrik Klasson har de byggt upp en modern maskinpark och samlat ett mycket speciellt urval engagerade och kunniga yrkesmänniskor. Sommaren 2014 förvärvade Sven-Erik Nilsson och Birgitta Bjäde företaget, 2018 tog vi över produktionen på Alvesta 3 Plåt. VI har för avsikt att förfina och optimera produktionen ytterligare.

BK Produkter är din självklara och kompletta partner vad gäller helhetslösningar i tunnplåt. Från idé till färdig produkt med precision i varmvalsad, kallvalsad eller galvad plåt; stål, aluminium, rost­fritt, koppar eller aluzink.

Med en modern och bred maskinpark utför vi allt från enklare legoarbeten, till komplexa plåtdetaljer där vi tar ansvar för hela värdekedjan. Från konstruktion till färdig produkt, inklusive smarta specialemballage och effektiva logistiklösningar.

Hjärtat i vår verksamhet är våra yrkesstolta operatörer och tekni­ker, med lång erfarenhet och stor kompetens. Vår specialitet är små serier med hög kvalité och leveranssäkerhet.

Vi håller vad vi lovar!

// Sven-Erik & Birgitta

Med den här investeringen tar BK Produkter klivet in i fiberlasertekniken och självklart satsar vi även på automation som är helt avgörande för att kunna producera effektivt. Det hjälper inte att ha en supersnabb fiberlaser om den sedan ska plundras manuellt. Tekniken för automationen är helt avgörande att den måste vara snabbare än lasern. Med Salvagninis egenutvecklade MCU som är en vidare utveckling från tidigare MCL så jobbar både plockenheterna antingen var för sig eller tillsammans med en lyftkapacitet på 130kg och inga begränsningar i storleken på plåtämnen. Multi gripping funktionen som kombinerat med sugkoppar och magneter ger en frihet att sortera ner små detaljer direkt i lådor. Viktig del när det gäller automation är en snabb stabil process där Salvagnini har en lösning med Airblower som innan plockningen påbörjas blåser rent plåten så inget smuts eller skärrester hamnar mellan plåtarna och skadar den färdiga produkten detta tillsammans med ett scannersystem som säkerställer att detaljer inte hänger kvar i skelettet, allt för att få en så stabil process som möjligt, här har Salvagnini varit en pionjär med hantering och flöde redan på 1970-talet.

Med dubbla utmatningsbord gör att maskinen kan plundras utan att behöva stanna allt för att maskinen ska producera maximalt. Övervakning sker med hjälp av LINKS där vi i realtid ser vad som produceras och övervakning av maskinens funktioner.

Laserskärning med tryckluft sker med hjälp av APM boosters och AQM reningssystem i 15 Bar i för svartplåt upp till 10m och i rostfritt upp till 12mm. Detta är en enorm besparing i både miljö och ekonomi för att minimera behovet av nitrogen.

Hela systemet installeras nu under våren 2022 som består av L5-30 6kW Fiberlaser tillsammans med Salvagninis egenutvecklad LTWS lager torn och sorteringsrobot MCU.

Salvagnini Scandinavia tackar Sven-Erik & Birgitta för förtroendet och ser fram emot ett fortsatt framgångsrikt samarbete.

BK Produkter AB

Ågårdsvägen 19-21, 33-37