MOTALA HISSAR AB

2022-01-13
Motala Hissar AB storsatsar med investering i Salvagnini S4Xe.30

Värnamo, Januari 2022

Motala Hissar en ledande tillverkare av hissar för byggnader där det finns begränsat med utrymme och har en av världens mest utrymmeseffektiva hissar. Vi är ett företag i Aritco Group, som ägs av Latour Industries.

Från juni 2021 ägs Motala Hissar AB av Latour Industries och ingår i nu Aritco Group AB. Latour är ett av de största investeringsföretagen i Sverige med en omsättning på mer än 5 miljarder kronor. Företagets filosofi går ut på att köpa eller investera i företag och få dem att växa på lång sikt. Vi är glada över att ha en ny ägare med ekonomiska muskler som tror på oss och våra produkter som är villiga att investera i vår framtid.

Motala Hissar startade 1972 med tillverkning av varuhissar. Sedan 80-talet har företaget främst fokuserat på plattformshissar, som till övervägande del används för tillgänglighetsanpassning av byggnader. Över 10 000 hissar har hittills levererats till kunder över hela världen. Omkring 60% av produktionen exporteras.

Nu i början av 2022 påbörjas installationen av den nya helautomatiska S4Xe.30 från Salvagnini, vilket kommer innebära mer än en fördubbling av stanskapaciteten och framförallt ett första steg mot en helautomatisk produktionslinje. Detta för att utveckla verksamheten mot att gå ifrån batch produktion till kundorderstyrd produktion.

S4Xe.30 är fullt utrustad med MD lagertorn där Motala Hissar kommer ha en frihet att köra enstycks ämnen från 15 olika fack med en ladd tid på mindre än 30 sekunder, varje plåt är dessutom förberedd på ladd bordet så det all ställtid minimeras till nån enstaka sekund.

Det unika multi presshuvudet har upp kan ha till 96 verktyg där samtliga stansar alltid är förberedda och funkar enligt principen som ett tangentbord. Där Salvagninis mjukvara STREAM , OPTI optimerar stansningen så den stans som är närmaste slår nästa hål och maximalt utnyttjande av plåtämnen och minimalt med skrot. Tillsammans med vinkelsaxen optimeras stansningen ytterliggera och behovet av skrotningsverktyg minimeras samt att skelettet klipps ner automatisk i skrotlådan. Allt detta gör att S4Xe.30 har en enorm kapacitetsökning mot traditionella stansmaskiner.

Salvagninis OPS direkt kopplat mot Motala Hissar MRP system tar hand om planering och nestning, allt fullt övervakad via LINKS.

S4Xe.30 är full utrustad med formningsverktyg, indexstationer, gängstationer, etikett skrivare, mm och helautomatiska stapling och framför allt förberedd för att vidare kopplas i direkt flöde mot en P4Lean.

Salvagnini Scandinavia tackar Motala Hissar för förtroendet och ser fram emot ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

Motala Hissar AB

Luxorgatan 1