Pressrelease ALPAB Aluminiumprodukter i Brandstorp AB

2016-11-07

Värnamo, augusti 2016

ALPAB i Brandstorp har investerat i en ny Panelbockningsmaskin som blir den största i Sverige. Panelbockningsmaskinen P4Xe-3125 från Salvagnini har max bocklängd 3100mm och med max skänkelhöjd på 254mm.

Denna investering kommer förbättra erbjudandet till kunderna samt kvaliteten och ledtiden för produktionen.

-”Med vår nya investering, så har vi tagit nästa steg inom bockning av tunnplåt. Vi flyttar även över detaljer från kantpressning för att få snabbare ställ och bättre repeternoggrannhet. I vår strävan att ständigt förbättra arbetsmiljön så blir detta en stor förbättring jämfört med att lyfta, ofta stora och tunga plåtar för var bock som vi gör idag. Valet av Salvagnini som leverantör kom sig av att vi sedan några år har ett gott samarbete med Salvagnini och att vi i tycker att Salvagnini är referensen vad det gäller panelbockning.”

P4Xe-3125 maskinen som man investerat i är en välbeprövad modell i Salvagnini´s program av Panelbockningsmaskiner, som har sitt ursprung i vår originalmaskin som lanserades 1977, informerar Pelle Wallin som är säljare för Salvagnini.

Salvagninis modellprogram av panelbockningsmaskiner består av 11 olika grundmodeller som kan konfigureras och anpassas för kundens behov/önskemål.

P4Xe-3125 har en max bocklängd på 3,1 meter samt är utrustad med helt automatisk inställning av tillhållarsegmenten, (ABA - Automatic Blankholder Adjustment)). Den har även utrustning för bockning av ”brutna bocklinjer” / flikar, steglös rotation, samt klipputrustning av profiler. Tillhållarens profil och funktion kan ändras med den automatiska ”T-verktygs” växlaren.
Från start så har maskinen en automatisk inmatning. De färdiga panelerna ackumuleras på ett vippbord, klippta ämnen samlas upp i en behållare.

Jämfört med en traditionell kantpress/vik maskin så har man med denna investering helt eliminerat ställtiden i maskinen. Det innebär att man kan producerar det antal detaljer man har behov av, ned till enstycksdetaljer, utan att förlora någon cykeltid till ställ.

P4:an är också utrustad med Salvagninis unika och patenterade ”Cut Option”, vilket innebär att man effektivt kan tillverka smalare profiler/ paneler och med ”Cut Option”, klippa loss detaljen, för att sedan fortsätta bockningscykeln till nästa klipp. Kapaciteten är profiler som ryms inom 160x160mm, med en maximal längd av 3,1m. ”Oerhört effektivt om man har många klippdetaljer och genom det får vi en mycket kostnadseffektiv tillverkning utan massa detaljer som är under bearbetning i verkstaden, mot normalt manuella tempon i gradsax/stans/kantpress,” fortsätter Pelle.

Foto P4Xe-3125 "Cut Option"

Salvagnini erbjuder 3 olika nivåer för programmering av sina bockautomater, Manuell programmering i ett makrobaserat språk, interaktiv programmering med EditP4 eller helt automatiserad programmering med CamBend.

Bockningsverktygen som är universella, tillsammans Salvagnini´s programmeringsmöjligheter, gör det enkelt att t.ex. kunna radiebocka samt att få till innovativa lösningar, som annars kräver både specialverktyg och längre processtider.

ALPAB tar anläggningen i drift under fjärde kvartalet 2016.

För mer information, kontakta Salvagnini Scandinavia AB, Värnamo tel. 0370 20730 eller skicka ett mail till info@salvagnini.se

Alternativt till Christer Isaksson

ALPAB