Pressrelease Garantell AB

2018-03-20

Värnamo, mars 2018

Garantell AB investerar i både Fiberlaser och Automatisk Kantpress från Salvagnini.

Garantell AB är ett familjeägt företag baserat i Värnamo. Vi utvecklar och tillverkar avancerade nätväggar som används i hela Europa. Produktsortimentet omfattar tåliga och kostnadseffektiva maskinskydd, lager- och industriväggar, näthyllplan och förrådsväggar. Vi erbjuder alla våra kunder personlig och snabb service – från förslag till order och leverans.

Per-Åke Axelsson berättar att valet av maskiner föll på Salvagninis L3-30 2kW Fiberlaser & B3 ATA 135/3000 Kantpress, gjordes efter ett noga urval där framförallt helheten med den egenutvecklade mjukvaran STREAM blir ett helt integrerat system i vårt egenutvecklade affärssystem. Där kunden själv kan designa sin produkt och få den producerad till ett färdigt kit. Detta innebära att det krävs en maskinpark som kan ställa om sig mellan 50-100 ggr under samma skift då allt kommer att produceras i enstyckstillverkning direkt kopplat till kundordern. Detta är unikt för Salvagnini där B3ATA ställer om på ett fåtal sekunder och kopplingen till kundens affärssystem med hjälp av OPS. Salvagnini har en lång erfarenhet med det här då det gjordes första gången redan 1985.

B3ATA är komplett utrustad med verktyg och behöver inte kompletteras med fler kantpressverktyg detta tack vare ATA & MVM. Inköp av extra kantpressverktyg för att hantera olika plåttjocklekar är ofta en stor extrakostnad vid inköp av en traditionell kantpress. För specialverktyg kan MVM även fungera som dynhållare. Maskinen är även utrustad AMS vinkelmätning vilket är en förutsättning vid enstyckproduktion att det går säkerställa att varje detalj blir rätt varje gång. AMS kräver endast en punkt med den optiska vinkelmätningen, tillsammans med den adaptiva mekaniska bomberingen S-Crowning ger Salvagninispatenterade MAC 2.0, det gör att det tar operatören sparar mycket tid och slipper vänta på att vinkelmätningen ska mäta på flera punkter för att få ett fullgott resultat, där har Salvagninis B3 ATA är den bästa lösningen på marknaden.

I Salvagninis breda Kantpressprogram som enbart innehåller hybridkantpressar från 60 ton till 400 ton upp till 5 meter, där det bästa från hydrauliska och elektriska pressar har kombinerats till en hybridkantpress. Alla kantpressar kan även utrustas med robothantering Roboformer med Salvagninis egna styrsystem SiX som styr både kantpress och robot i ett enda program.

På lasersidan föll valet på L3-30 2 kW Fiberlaser som är utrustad med Salvagninis egenutvecklade och patenterade skärhuvud med ”Dry Cooling Head” vilket innebär att ingen gas behövs för kylning av linsen detta sparar mycket dyrbar skärgas och framförallt livslängden på linsen, då den största orsaken till ett linsbyte är att gasen förorenar linsen. Lasern är även förberedd för vidare automation där bland annat växlingsbordet alltid växlar in den oskurna plåten överst för att undvika att skrotämne faller ner på den nya plåten.

Maskinerna installerades under november-december 2017.

GARANTELL AB

Speditörvägen 8